ЗДО №9, ”Ластівка”, Ворзель
Ірпінь, Київська область

Оздоровлення

 

у багатьох дітей прогулянка в сніжну погоду викликає радісний настрій, коли на прогулянці можна покататися на санках, зліпити сніговика і пограти в сніжки.

Звіт

 по впровадженню здоровязбережувальних заходів

 в ДНЗ № 9 «Ластівка»

    

      Дошкільний вік – важливий період, коли формується  людьська особистість та закладаються надійні основи фізичного здоров’я.

      Ефективність фізкультурно – оздоровчої роботи у дитячому садку залежить від рівня професійної компетентності педагогів та створених умов для виховання й розвитку кожного вихованця.

      Педагоги нашого закладу почали активний пошук шляхів створення та організації оздоровчо-виховної роботи. Головною умовою є раціональний розпорядок дня. Оптмальний режим дня передбачає раціональну рухову активність (фізичні вправи, рухливі ігри, різноманітні рухи), що сприяє нормальному функціонуванню нервової, серцево – судинної та інших систем дитячого організму.

Здоров’язбережувальні технології у дошкільному закладі 
       Одне з головних завдань дошкільного закладу – така організація освітнього процесу, за якої не лише зберігатиметься високий рівень розумової працездатності вихованців, а й зміцнюватиметься їхнє здоров’я.
       Базова програма приділяє особливу увагу впровадженню в освітній процес здоров’язбережувальних технологій, що дають змогу проводити оздоровлення в цікавих різноманітних формах, забезпечують фізичне, соціально-емоційне, духовне, інтелектуальне благополуччя малюків. Особливо ефективні оздоровчі технології терапевтичного спрямування : арт-терапія, піскова терапія, ігрова та казкотерапія, сміхотерапія, музична терапія, кольоротерапія. Терапія означає «лікування». Але в умовах дитсадка впровадження таких технологій передбачає профілактику різних захворювань, поліпшення психоемоційного стану дошкільнят.
     У повсякденному житті малят варто використовувати якнайбільше оздоровчих технологій, ажде вони переважно прості у використанні, дають вихованцям велике задоволення, а головне – мають ефективний комплексний вплив на формування їхнього здоров’я.  Здоров’язбережувальні  технології 
можна використовувати у різних організаційних видах роботи, у повсякденні, інтегруючи їх у різні види діяльності дітей. Розглянемо деякі оздоровчі технології.


                                            Сміхотерапія
     У народі кажуть: «Сміх – це здоров’я». Справді, він допомагає зняти стрес, підняти настрій, сприяє виділенню потрібних гормонів, задіює м’язи обличчя та тіла людини.
     Наука про сміх – гіотологія- стверджує, що сміх позитивно впливає на  фізичний розвиток дітей. Сьогодні сміхотерапія практикується в усьому світі.
    Виявляється, сміх буває різним: веселим і отруйним, радісним і сумним, розумним і недоречним, іронічним і щирим, цинічним і сором’язливим. І не кожен сміх позитивно впливає на наше здоро’я. Окрім того, сміх як важливий засіб дихання дає легеням можливість повністю звільнитися від повітря. Він також знижує частоту ритму серця, нормалізує артеріальний тиск, сприяє виробленню життєво необхідних гормонів радості. Реакція імунної системи на сміх прямо протилежна реакції на стрес. Навіть саме промовляння «хі-хі», «хо-хо», «ха-ха» дає клітинам імунної системи команду атакувати чужорідні тіла – віруси, злоякісні клітини тощо. Тому сміх рівнозначний прогулянці по лісу чи кисневому коктейлю.
    Щоб діти росли здоровими, веселими, слід впроваджувати в освітньо-виховний процес  «хвилинки-смішинки», розваги, гуморини, що викликають позитивні емоції.


                                   Пісочна терапія
        Пісок і вода – найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей. Пісок «поглинає» негативну енергію, «очищає» енергетику людини, стабілізує її емоційний стан.
         Перші знайомства малюків відбуваються у пісочниці. Заняття та ігри з піском підносять настрій, викликають емоції радості, спонукають до діяльності. У процесі ігор з піском діти стають більш упевненими та здатними долати труднощі: у них розвиваються тактильно-кінестетична чутливість і дрібна моторика рук.
         Матеріал для гри з піском:
-    ящик відповідного розміру;
-    чистий просіяний пісок;
-    лійка з водою;
-    набір мініатюрних іграшок, деталі конструкторів.
        Роботу з піском доцільно починати з ігор на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості і дрібної моторики рук: «Пальчики, долоньки, кулачки – друзі ви мої і помічники». Тактильно-кінестетичні відчуття – це відчуття, які ми отримуємо через рецептори на шкірі. Вони тісно пов’язані з розумовими операціями, з їх допомогою ми пізнаємо світ.
       Можна запропонувати дошкільникам:
-    «походити» дольками по піску, залишаючи свої сліди;
-    виконати долоньками і ребром долонь зигзагоподібні та колові рухи;
-    складеними пальцями зобразити на піску сліди загадкових, казкових птахів, тварин (фантазуємо);
створити відбитками долонь, кулачків  різноманітні малюнки (квіти, дерева, сонечко, дощ).

                               

                             Кольоротерапія
          Діти дуже чутливі до кольорів. Споглядання кольорів веселки сприяє  вбиранню енергії Сонця, гармонізації почуттів та думок.
     Запропонуйте дітям обрати кольорову картку, яка їм подобається найбільше, а потім визначте, чи відповідають їхні почуття обраному кольору.
     Орієнтовні емоційні значення кольорів:
-    жовтий – радість;
-    червоний – щастя;
-    синій – образа, зосередженість;
-    зелений – спокій;
-    голубий – замріяність;
-    сірий – сум;
-    помаранчевий – піднесення, радість;
-    коричневий – утома.
      Діти незалежно від національності і місця проживання надають перевагу яскравим кольорам – червоному, жовтому, помаранчевому. Такі кольори не дратують їх, а навпаки, заспокоюють їх, дають можливість почуватися комфортно. Здавна відомо, що колір може навіть лікувати. Розглянемо, як колір впливає на організм:
Зелений колір: заспокоює нервову систему.
Червоний колір: стимулює серцеву діяльність, активізуює обмін речовин.
Жовтий колір: зміцнює нервову систему, зір, покращує настрій.
Оранжевий колір: стимулює роботу щитовидної залози, підвищує апетит,нормалізує роботу кишково-шлункового тракту.
Голубий колір: знімає стрес, знижує артеріальний тиск.
Синій колір: діє заспокійливо на організм.
Фіолетовий і бузковий: діє як синій та голубий, а нестача цього кольору може спричинити депресію.
     
        Нервова система здорової дитини потребує позитивного енергетичного впливу, яскравих кольорів і світлих їх відтінків навколо себе. У практичній роботі з дошкільнятами можна виділити три рівні використання кольоротерапії:
1)    організаційні можливості кольору (система освітлення та колірне оформлення інтер’єрів приміщень дитсадка);
2)    педагогічні можливості кольору (навчання, розвиток, виховання);
3)    реабілітаційні можливості кольору (оздоровлення, лікування, психологічний колорит).

 Рекомендована робота з дошкільниками з кольоротерапії:
1.Вправи на релаксацію «Зелений ліс», «Зоряне дихання» тощо.
2.Графічні вправи «Хвилинки-кольоринки» з метою заспокоєння дітей. Протягом 4-5 хвилин діти роблять кольоровими фломастерами, олівцями довільні малюнки.
3.Міні-заняття з кольоротерапії.            

      Зміцнення фізичного та психічного здоров’я дошкільника шляхом впровадження в практику роботи здоров'язбережувальних технологій - один з пріоритетних напрямків роботи нашого дошкільного навчального закладу.
 

Реалізація напрямку здійснюється через вирішення наступних завдань:
* Охорона та зміцнення здоров'я дітей;
* Формування життєво необхідних рухових умінь і навичок дитини у відповідності з її індивідуальними особливостями;
* Розвиток фізичних якостей;
* Створення умов для реалізації потреби дітей у руховій активності;
* Виховання потреби у здоровому способі життя;
* Забезпечення фізичного і психічного благополуччя;.
      Успішне вирішення поставлених завдань можливе лише за умови комплексного використання всіх засобів фізичного виховання: раціональний режим, харчування, загартовування (в повсякденному житті; спеціальні заходи загартовування) і рух (ранкова гімнастика, розвиваючі вправи, спортивні ігри, фізкультурні заняття).
 

Щоб забезпечити виховання здорової дитини, робота будується слідуючими шляхами:
* Створення умов для фізичного розвитку та зниження захворюваності дітей;
* Підвищення педагогічної майстерності та ділової кваліфікації вихователів;
* Комплексне вирішення фізкультурно-оздоровчих завдань у контакті з медичними працівниками;
* Виховання здорової дитини спільними зусиллями дошкільного навчального закладу і сім'ї.

        Робота з батьками проводилася:

  • На загальних батьківських зборах ДНЗ – розглянуто питання «Проблема збереження здоров’я у дітей дошкільного віку» старшою медичною сестрою;
  • На групових батьківських зборах розглянуто питання «Організація та методи роботи зі збереження здоров’я дітей» вихователями усіх груп;
  • Проведена консультація для батьків на тему: «Дихальна гімнастика, як засіб збереження здоров`я», яку підготувала фізінструктор;
  • Подано інформаційний матеріал для батьків підготований вихователем-методистом на тему: «Ранкова гімнастика пробудження».

        Для повноцінного фізичного розвитку дітей, реалізації потреби в русі створені відповідні умови.
      У групах створені куточки фізичної культури, де розташовуються різні посібники, в тому числі і виготовлені руками вихователів. У дитячому садку обладнаний музично-фізкультурний зал для занять з різноманітним фізкультурним обладнанням. Все це підвищує інтерес малюків до фізкультури, збільшує ефективність занять, дозволяє дітям вправлятися у всіх видах основних рухів в приміщенні.
      Система профілактичної роботи з оздоровлення дошкільнят нашого садка
приділяє особливу увагу впровадженню в освітньо - виховний процес здоров’язбережувальних технологій, які забезпечують можливість проводити оздоровлення в цікавих різноманітних формах, забезпечують фізичне та психічне здоров’я малюків.
      В умовах нашого закладу педагоги використовують в робрті наступні оздоровчі технології:
1. Точковий масаж;
2. Комплекси вправ з профілактики порушень зору під час занять;
3. Кольоротерапія
4. Дихальна гімнастика
5. Пісочна терапія 
6.Казкотерапія 
7.Аерофітотерапія
8. Мудри
       Основна роль в організації життєдіяльності дошкільнят, зокрема застосування у роботі інноваційних технологій, покладається на вихователя і вимагає від нього професійної компетентності та особистісної зрілості.

       Дорослий несе відповідальність за створення безпечних умов для фізичного, психічного та соціального благополуччя дитини, а, отже, й забезпечення здоров’язберігального середовища шляхом використання як традиційних, так і інноваційних технологій. В дошкільному закладі систематично проводиться методична робота з кадрами. Визначена структура методичної роботи дає змогу систематизувати та вдосконалювати навчання педагогів, здійснювати диференційований підхід з урахуванням досвіду та кваліфікаційного рівня.
      З питання впровадження в практику інноваційних оздоровчих технологій педагоги, перш за все , були забезпечені літературою та методичним матеріалом. Найбільш досвідчені вихователі мали змогу поділитись досвідом щодо найбільш ефективних та цікавих для дітей методик.
      В роботі вихователі застосовують таку оздоровчу методику, як аерофітотерапія. В усі пори року на майданчику є запашні рослини: взимку - хвойні, з весни до осені - квіти, квітучі кущі та дерева. Під час різних спостережень, екскурсій, цільових прогулянок, роботи на городі хороший вихователь завжди запропонує закрити очі і вдихнути цілющий аромат рослин, квітів, задасть питання «Що це так пахне?», навчить дітей розрізняти рослини за запахом. З родинами вихованців теж проводиться відповідна робота, розкривається позитив, який несе в собі природа та її цілющі властивості для фізичного та психічного самопочуття дитини.

     Колір має живильну та цілющу силу, тому це один з найважливіших елементів інтер єру приміщень дитсадка. З метою кольоротерапії використовуємо різноманітні світильники, лампи, окуляри зі скельцями різного кольору. Все це дає можливість стимулювати розумову діяльність, допомагає дітям розслабитись, сприяє профілактиці та корекції розумових та фізичних відхилень.
     Ніхто не може заперечувати величезного значення казки в житті кожної людини. Кожен з нас був дитиною і зачаровано слухав казки, які розповідала бабуся чи читала мама. Разом з героями казок ми відчували добро і зло, співчували і раділи, сміялись і плакали. Вже досліджено, що в основі казок лежить вся мудрість людства, досвід поколінь, який тисячоліттями збирався, передавався з уст в уста, і те, що казка є мантрою, промовляючи яку, ми оздоровлюємо дитину психічно і фізично. Тому так часто діти просять розповідати по декілька разів знову і знову одну і ту ж добре знайому казку.     В цьому і полягає метод казкотерапії, однієї з оздоровчих технологій , яка забезпечує пошук відображення казкових подій у житті, поведінці людей, способах розв’язання конфліктів у реальному житті. Казкові сюжети часто називають матрицями, які відображають головні душевні і суспільні конфлікти. В процесі роботи над казкою у дітей розвиваються позитивні емоції ( так як перемагає завжди добро і правда, казка має щасливий кінець), що має величезний вплив на формування здорової особистості.
      Вихователі велике значення приділяють казці протягом дня, розповідають перед сном, часто поєднують з використанням різних видів театралізованої діяльності.

    У системі фізичного виховання обов’язковим є проведення загартувальних процедур, спрямованих на підвищення опірності організму дитини до негативних чинників зовнішнього середовища. У нашому закладі застосовують два види загартувальних заходів: повсякденні (відповідний температурний режим, провітрювання, використання прохолодної води для миття рук, обличчя, полоскання рота, горла) та спеціальні (повітряні й сонячні ванни, різноманітні водні процедури, сон при відкритих фрамугах тощо), які включаються до системи оздоровлення за призначенням лікаря та за згодою батьків з урахуванням індивідуальних показників стану здоров’я і самопочуття дітей.

         Під час перевірки проведення здоров’язбережувальних заходів був зроблений аналіз захворюваності дітей за три місяці (вересень, жовтень, листопад). За даний період рівень захворювань змінювався: вересень – 18; жовтень – 32; листопад – 29. Такий показник захворюваності пояснюється тим, що відбувалася адаптація дітей групи раннього віку та ІІ молодшої групи до умов дошкільного навчального закладу. Як результат проведеної роботи відмічено зниження захворювань у листопаді, порівняно з жовтнем. Так у вересні дітьми дошкільного навчального закладу пропущено 145 днів, у жовтні 362 дні, а у листопаді 327 днів, що на 35 днів менше.

Усі форми роботи з фізичного виховання взаємопов’язані між собою: фізичні вправи, вивчені на фізкультурних заняттях, використовують у комплексах ранкової гімнастики, фізкультхвилинках; рухливі ігри, розучені на прогулянці, долучають до фізкультурних занять. Важливо, щоб вихователі передбачали комплексне вирішення оздоровчих, освітніх та виховних завдань: добирали фізичні вправи відповідно до підготовленості дітей, продумували методику проведення, дозування вправ, прийоми навчання, музичний супровід тощо.

Але є низка заходів, які використовують в недостатній мірі: сміхотерапія – має значний вплив на здоров’я але вихователі рідко використовують цей метод в своїй роботі. Педагоги нашого закладу не використовують у роботі з дітьми комплекси вправ з профілактики порушень зору під час занять, вони надають перевагу фізкультхвилинкам, фізкультпаузам. Також потрібно збільшити кількість екскурсій.

 Впровадження здоров'язберігаючих і здоров'язміцнюючих технологій у практику роботи дошкільного навчального закладу сприяє збереженню та зміцненню здоров'я дошкільнят, їхньому фізичному розвитку, руховій активності та саморегуляції, формуванню здоров’язбережувальної й особистісно-оцінної компетенцій, виробленню навичок здорового способу життя і безпеки життєдіяльності.

 

 

Електронна реєстрація в ДНЗ "Ластівка"

Ласівка

Яндекс.Метрика

Логін: *

Пароль: *