Музичний керівник: Ісаєва Олена Анатоліївна
Музика важлива для розвитку і взаємовідносин дитини
Заняття музикою розвивають когнітивні здібності дитини та її соціальні навички
Недавні дослідження психологів показали, що заняття дітей музикою і навіть просте прослуховування музичних творів сприяють розвитку дитячого мозку. У той же час інші дослідження показали, що, якщо батьки слухають з дітьми музику, співають пісні або танцюють, це позитивно позначається на взаєминах між ними.
Іншими словами, музика має для дітей безліч переваг. Розглянемо їх докладніше.
Вплив музики на розвиток дитячого мозку
Дослідження, у яких були використані різні техніки нейровізуалізації, показали, що навчання дітей музики в ранньому віці (до 7 років) викликає фізичні зміни в структурі та функціях мозку.
У ході одного з даних досліджень було встановлено, що при заняттях музикою в мозолистому тілі (ділянці в центральній частині мозку, що відповідає за координацію між півкулями) збільшується кількість білої речовини. Іншими словами, збільшується кількість нейронних зв'язків між півкулями. Наприклад, відомо, що Альберт Ейнштейн з дитинства грав на скрипці, і дослідження його мозку показало надзвичайно сильні зв'язки між різними ділянками.
Інше дослідження показало, що раннє навчання музики збільшує кількість сірої речовини в корі головного мозку, особливо в сенсомоторній його області. Таким чином, у дитини розвивається координація. Також було встановлено, що поліпшена координація в свою чергу покращує емоційну регуляцію і здатність пригнічувати негативні емоційні реакції на події. Іншими словами, заняття музикою з раннього віку підвищують здатність дитини справлятися з розчаруваннями і уникати надмірно емоційних реакцій на складні ситуації.
Ще одним відкриттям стало те, що навіть нетривалі заняття музикою призводять до збільшення кровотоку в лівій півкулі. Це сприяє розвитку здатності сприйняття мови.
У 2018 році в ході дослідження група американських вчених довела, що діти з раннього віку реагують на прослуховування музики, і це заняття сприяє розвитку у них мовних навичок. Було також встановлено, що, крім навичок мовлення, музика позитивно впливає і на розвиток інших пізнавальних функцій (таких як увага, візуально-просторове сприйняття і виконавчі функції).
Взаємозв'язок між музикою і функціонуванням мозку став темою для численних досліджень психологів. Використання методів нейровізуалізації в дослідженнях, проведених за останні кілька років, показало, що музика активізує всі ділянки головного мозку. Це стосується всіх людей, а не тільки до дітей.
Для музикантів гра на інструментах не тільки активізує мозок, але і розвиває його. У цілому в музикантів спостерігається більша кількість нейронних зв'язків між півкулями мозку, ніж у інших груп людей. Вони також мають гарну довготривалу пам'ять, слух і гнучкі когнітивні функції. Завдяки нейропластичності (виникненню нових нейронних зв'язків) ці функції розвиваються.
Простіше кажучи, гра на музичних інструментах і прослуховування музики «перебудовують» мозок, зміцнюючи вже існуючі нейронні ланцюги або формуючи нові.
Вплив музики на успішність
Експерти в області дитячого розвитку сходяться на думці, що прослуховування музики розвиває у дітей навички слухання, а також допомагає їм долати труднощі в навчанні. Однак результати останніх досліджень показують, що активні заняття музикою можуть мати для дитини безліч додаткових позитивних ефектів.
Крім усього іншого, заняття музикою розвивають:
- сприйняття мови, мовні навички та грамотність;
- навички усного рахунку;
- інтелект;
- увагу і концентрацію;
- фізичне здоров'я.
Вплив музики на соціальний та емоційний розвиток
Гра на музичних інструментах може викликати у дитини відчуття досягнення, а також підвищити її самооцінку. Також дитина може розвинути впевненість в собі, наполегливість у подоланні труднощів з навчанням, самодисципліну тощо.
Американськими вченими був проведений експеримент, у ході якого досліджувався соціальний розвиток дітей, зокрема, такі характеристики, як компетентність, впевненість у собі, турбота про оточуючих і згуртованість. У дослідженні взяли участь 180 дітей у віці від 8 до 17 років. Протягом трьох років діти, крім звичайної шкільної програми, займалися музикою в шкільних оркестрах. Експеримент продемонстрував, що всі учасники показали значне поліпшення всіх досліджуваних характеристик.
Заняття музикою найкраще починати з раннього віку
Слухати музику або вчитися грати на музичних інструментах корисно в будь-якому віці, навіть у дорослому. Це викликає почуття задоволеності собою і позитивні зміни в роботі мозку. Однак експерти вважають, що максимальна користь може бути досягнута, коли дитина почала займатися музикою до семи років.
Сучасні батьки все частіше включають дитині музику з перших місяців життя. Молоді мами співають своїм дітям пісеньки й купують їм музичні іграшки. Граючи з ними, дитина розуміє, що для того, щоб видати певний звук, потрібно натиснути на кнопку. Таке розуміння причини і наслідку стає першим кроком в освоєнні музичних інструментів.
Спільне прослуховування музики з дітьми зміцнює ваші взаємини з ними
Вчені стверджують, що спільне прослуховування музики або спів зміцнює взаємини між батьками і дітьми, а також розвиває емпатію. Такі заняття, як спів або танці, вимагають синхронізації. Навіть просте прослуховування музики активізує ділянки мозку, що відповідають за співчуття, позитивні емоції й задоволення. Дослідження показали, що прослуховування музики призводить до виділення дофаміну - гормону, який активізує центр задоволення в головному мозку.
Спільні заняття музикою дозволяють учасникам більш гармонійно взаємодіяти один з одним. Згодом така взаємодія виходить за рамки занять музикою і проявляється і в повсякденному житті.
Інші дослідження показують, що розвиток емпатії в ранньому дитинстві сприяє розвитку соціальних навичок і схильності дитини до співпраці.
Існує багато способів використовувати музику для взаємодії з дитиною. Розглянемо деякі з них.
Співайте дитині колискові. У немовлят це не лише формує емоційну прив'язаність до мами, але і сприяє розвитку мовних навичок. Коли дитина стає старшою, ви можете співати разом з нею. Спів дозволяє вам емоційно налаштуватися один на одного. Знайдіть веселі дитячі пісеньки, які ви зможете співати разом з дитиною і всією сім'єю. Це може стати хорошим заняттям для сімейних поїздок, спільних вечерь і інших подібних моментів.
Танцюйте з дитиною. Можна почати з того, що ви візьмете дитину на руки і будете кружляти по кімнаті разом з нею. Для цього вибирайте дитячу музику, яка подобається вашій дитині. Коли дитина піде в школу, попросіть її навчити вас танцювати під її улюблені пісні. Не бійтеся здатися кумедними, коли будете веселитися разом з дитиною. Це заняття може замінити перегляд телепрограм, і це позитивно позначиться на вашій фізичній формі.
Слухайте музику разом з дитиною. Це також може стати для вас веселим і цікавим заняттям. Ви можете ставити дитині свої улюблені мелодії або разом слухати щось нове. Познайомте дитину з шедеврами класичної музики.
Ходіть разом з дитиною на концерти. Це хороший спосіб урізноманітнити ваше сімейне дозвілля. Ходіть на концерти як класичної, так і сучасної музики.
Вчіться грати на музичних інструментах разом з дитиною. Ваші заняття можуть стати хорошим прикладом для дитини. Дослідження показують, що гра на музичних інструментах сприяє розвитку когнітивних, соціальних і емоційних навичок не тільки у дітей, але й у дорослих. Ви можете грати з дитиною в дуеті, і такі заняття можуть стати вашим загальним хобі.
ЯК ВИХОВУВАТИ МУЗИЧНІСТЬ ДИТИНИ
1. Необхідно розвивати музикальність дитини, незалежно від віку або природжених даних. Досвід показав, що музикальність, навіть зовсім незначна, легко піддається розвиткові, якщо займатися планомірно і цілеспрямовано. Робити це необхідно тому, що здатність сприймати музику, переживати її і навіть створювати – є загальнолюдська особливість.
2. Батьки повинні цікавитись, що і як співає дитина, які нові пісні вона вивчила в дитячому садку. Треба привчати дітей виконувати вивчені пісні в колі сім’ї, виховувати в них сміливість, невимушеність, виразність виконання.
3. Дорослі мусять берегти слух дитини від шкідливих впливів: різкі, гучні звуки (крик, шум, увімкнуте на повну силу радіо) – все це негативно відбивається на гостроті її слуху. Треба берегти голос дитини, не дозволяти кричати, голосно співати.
4. Потрібно залучати дитину до театру, особливо, музичних вистав, бажано робити це систематично. Музика допоможе дитині не лише відчути прекрасне, а й усвідомити його. Емоційний вплив музики набагато більший, ніж вплив будь якого іншого мистецтва.
5. Перегляд дитячих передач (мультфільмів, фільмів), прослуховування аудіо касет має бути тривалістю 20-30 хвилин за 1 сеанс. При цьому це має бути колективний перегляд, щоб дитина змогла отримати коментар по ходу дії. Дуже важливо, щоб одержані враження сприяли формуванню доброго смаку, всебічному розвитку дитини, несли позитивний настрій, максимально уникати агресії на екрані та в музиці.
6. Залучати дітей до сімейних традицій, знайомити їх з народними обрядами України, співати з ними українські народні пісні, розмовляти на Українській мові (яка є дуже мелодійною та співучою, образною та виразною) це впливає на патріотичні почуття дитини.
7. Бажано співати дітям колискові, святкові, дитячі та патріотичні пісні. Спільні співи посилюють довіру, взаєморозуміння, позитивні емоційні контакти, які полегшують виховний вплив на дитину.